Fejtón o dedičnosti geniality a o divadle
10.03.2015 10:04:29
Fejtón vznikol ako novinársky útvar v Paríži, v čase, keď mali subrety a divadelné divy mocných amantov a kritizovať ich výkony na javisku bolo priam životu nebezpečné. Preto si novinári vymysleli FEJTÓN, v ktorom vystupujú vymyslené postavy, ale zasvetení dobre vedia o koho sa jedná. Dnes už fejtón v novinách takmer vyhynul, čo je, podľa mňa škoda, preto Vám jeden ponúkam.
Hoci fejtón je podľa definície humoristický, zábavný článok , tento náš sa začína smutne. Na pohrebe. Na pohrebe najväčšieho dramatika okresu Staré Zámky, Konráda Šarišana, neprajníkmi prezývaného okresný Shakespeare. Okolo katafalku sa striedajú významné osobnosti kultúrneho života okresu, ba aj pár celebrít z hlavného mesta. Traja synovia a vdova prijímajú nekonečné množstvo kondolencií. Obrad sa neodohráva v dome smútku, ale v divadle, na javisku, pretože dramatik bol posledných desať rokov svojho života riaditeľom divadla. Toto miesto získal v konkurze, po tom, ako ho z okresnej činohry prepustili a bol nezamestnaný. Hoci išlo o miesto riaditeľa opery, na ktoré nemal ani vzdelanie ani predpoklady, miestna pobočka Klerikálno Demagogického Hnutia ho do funkcie presadila. /Podobnosť skratky KDH s reálne existujúcou stranou je čisto náhodná./ Ale keďže dramatik, ani jeho synovia, tiež dramatici, nemali hudobný sluch, ba doslova nenávideli hudbu, postupne spevohru prerobil na činohru. Spevákov a hudobníkov preradil do kategórie herec. Problém bol len s prvým huslistom Gejzom Patkolym a harfistkou Ilonou Fejerpataky . S Patkolym preto, lebo bol koktavý a na činohru sa vôbec nehodil. Dlhodobým týraním nešťastníka s deklamovaním Shakespearovho Krála Leara sa však tento problém podarilo vyriešiť. Patkoly dal výpoveď. Harfistka bola tvrdší oriešok. V rozvoji jej činoherného talentu bránil jednak neodstránitelný maďarský prízvuk, ale aj skutočnosť, že mala jednu nohu o desať centi kratšiu a na javisku to fakt nevyzeralo dobre. Geniálny dramatik tieto jej nedostatky odstránil, ako ináč, geniálne. Za harfistkou neustále chodil jeden na to určený javiskový technik a na miesto, kam mala položiť tú kratšiu nohu, pohotovo vsunul desaťcentimetrový praktikábel. Genialita tohto riešenia spočíva v tom, že sa tým odstránil aj problém s maďarským akcentom, lebo neustále prekladanie praktikábla narobilo taký lomoz, že harfistku nebolo vôbec počuť. Keď harfistka zastala a prednášala svoje repliky z jedného miesta, hluk praktikábla utíchol, vtom ale iný javiskový technik, na to špeciálne určený, spustil obrovský ventilátor, ktorý ju dokonale prehlušil. Všetci herci na javisku predstierali náhlu zmenu počasia. Pôsobilo to ukrutne realisticky. Už nič nestálo v ceste zmeniť názov Opera Starých Zámkov na Nové Divadlo v Starých Zámkoch. Nuž stalo sa. To však ešte nemal byť koniec zmien názvu divadla v našom okresnom meste. Po smrti starého dramatika nasadol na riaditeľský trón, ako to už v rozprávkach býva, jeho najstarší syn. Hoci jeho schopnosti by v ideálnom svete nepostačovali ani na to, aby riadil autobus do Čabaj-Kápora, vo svete kde Klerikárno Demagogické Hnutie, ktorého skratka nemá ale naozaj nič spoločné s KDH, dôsledne presadzuje svoje záujmy, konkurz na riaditeľa vyhral. Genialita je zrejme dedičná, lebo nový riaditeľ Nového divadla v Starých Zámkoch sa ešte ani neohrial na riaditeľskej stoličke a už mu skrsla v hlave takáto geniálna myšlienka. Hoci ho otec v posledných rokoch takmer nenávidel a hovoril o ňom len ako: „ ten môj kokos“ /no trochu ináč, ale to sa do novín naozaj nehodí/ rozhodol sa divadlo pomenovať po ňom. A v čom spočíva genialita tejto myšlienky? No predsa, keď divadlo pomenujem po svojom otcovi, pomenujem ho tak trochu aj po sebe, aj po svojich synoch a neskôr aj vnukoch. Už nám to divadlo nikto nikdy nebude môcť vziať.
Nuž stalo sa. Poslanci túto zmenu jednohlasne schválili. Jednak preto, že väčšina z nich ani netušila kto to Konrád Šarišan je a aj preto, že v živote neboli v divadle a majú v paži ako sa bude volať. Neprekážalo im ani to, že názov divadla bude teraz idiotsky dlhý a nezmestí sa ani na plagát nie to ešte na pečiatku. Nové divadlo Konráda Šarišana v Starých Zámkoch. A tá skratka: NDKŠvSZ!
A ako sme smutne začali tak smutne aj skončíme. Keď bol riaditeľ „ názvotvorca“ konečne odvolaný a výberová komisia vybrala kandidáta, ktorý sa nevolá Šarišan, vyzeralo to, že v divadle konečne skončí „vláda mrské lúzy“. Ale chyba lávky. Šarišanovci rozpútali krutý boj kydania špiny na vybraného kandidáta a nemienia sa vzdať bez boja. Na ich stranu sa priklonila aj harfistka Ilona Fejerpataky a dvaja jej osobní javiskoví technici. Ako toto dopadne?
Komentáre